Pomáháme na svět malému elektromobilu. Fido je pro mladé řidiče i firmy

Naše univerzita se podílí na vývoji malého městského elektromobilu Fido. Jeho koncept cílí na mladé řidiče od 15 let či rozvážkové firmy. Ze spolupráce s firmou Combatra má do září vzniknout prototyp.

Dojede až 200 km

Odborníci z Fakulty mechatroniky, informatiky a mezioborových studií TUL (FM) pro elektromobil navrhli a vyvíjí kompletní elektrickou výzbroj. „Elektroniku připravujeme k napojení na centrální řídicí jednotku. Vše se testuje tak, aby motorky stěračů, blinkry nebo zámky fungovaly, jak mají,“ popisuje Petr Bílek z FM.

„Náš student Jan Peča vyvíjí přístrojový panel vozidla. Programuje grafiku displeje a vytvářel software do řídicí jednotky, která bude s displejem komunikovat. Když to zjednoduším, ladí to, aby se rozblikaly žárovky, když řidič zmáčkne blinkry, a aby se na displeji, respektive přístrojovém panelu objevily i kontrolky. Zároveň chceme, aby řešení odpovídalo moderním trendům,“ doplňuje Petr Bílek s tím, že na vývoji vozidla se podíleli také studenti z katedry vozidel a motorů Fakulty strojní TUL.

TUL pro Fido, což je zatím jen pracovní název, také navrhla a testovala elektrický pohon, baterii a její dobíjení. Vozidlo získalo 48V baterii, která pohání dva na sobě nezávislé motory v zadní nápravě. „U motorů se dá nezávisle regulovat točivý moment. Motory v kolech jsou výhodné právě pro malosériovou výrobu jednoduchých vozidel – relativně snadno se na vozidlo osadí a není potřeba převodovka s poloosami,“ říká Pavel Jandura, vedoucí vývojového týmu z FM, a dodává: „Dojezd by měl být až dvě stě kilometrů, což pro kategorii L6e považuji za dostatečné.“

Městský dvoumístný elektromobil, spadající do kategorie řidičského oprávnění malého motocyklu AM, bude mít rychlost do 45 km/hod. Usednout za volant Fida budou moci řidiči od 15 let. Vhodný má být i pro seniory, lidi s postižením, rozvážkové firmy nebo pro rozvíjející se systém sdílení aut.

Na jaře prošel zkonstruovaný funkční vzorek prvními testovacími jízdami na uzavřeném okruhu. „Z hlediska pohonu dopadly jízdy velmi dobře, všichni byli nadšení. Dynamické vlastnosti jsou velmi hezké, těch pětačtyřicet je tam hned,“ řekl člen vývojového týmu Lukáš Krčmář z FM.

Vozidlo zaparkuje kolmo k chodníku

Vyvíjené vozidlo je konceptem podobné Renaultu Twizzy. Fido má ale nabízet více místa pro druhého člena posádky. Díky tomu, že sedačka českého vozu bude umístěná diagonálně za řidičem. Verze určená pro potřeby firem nabídne jen místo pro řidiče a zbytek bude tvořit úložný prostor o objemu 700 litrů. Vozidlo bude svými rozměry velmi úsporné. Konstruktéři dosáhli délky 2 450 mm a šířky 1380 mm, Fido by tak mohlo parkovat kolmo k chodníku.

Autorem designu je Karel Vránek, absolvent Vysoké školy umělecko-průmyslové v Praze. Na konstrukci se podílel i čtyřnásobný mistr republiky ve formulových vozech Jaroslav Vorel.

Interiér vozítka je stejně jako karoserie navržen z kompozitu, který je pro vyšší pevnost a lehkost vyplněn pěnou.

„Chceme nabídnout jednoduché, lehké vozidlo, ekologicky vstřícné, s minimálními provozními náklady, snadné k pochopení a opravě. Cena by se mohla pohybovat mezi dvěma a třemi sty tisíci korun,“ říká za firmu Combatra Miloslav Kolomazník, absolvent Vysoké školy strojní a textilní v Liberci (dnes TUL).

Připravované vozidlo by se mělo vyrábět v malých sériích. Nanejvýš 500 až 1000 kusů ročně.

Jednání s investorem zpřetrhala pandemie

O koncept Fida představovaného ještě před koronakrizí na různých výstavách měl mimo jiné zájem indický investor. „Teď nám vše zpřetrhal koronavirus. Nicméně projekt skončí letos v září a do té doby musíme mít hotový prototyp a nástroje, aby se vozidlo mohlo začít vyrábět. Homologace sice není součástí projektu, ale chceme na ní začít pracovat. Věříme, že by se to mohlo podařit během příštího roku,“ doplňuje Miloslav Kolomazník.

Na projekt poskytne zhruba třicetimilionovou dotaci Evropská unie prostřednictvím ministerstva průmyslu a obchodu. Peníze plynou z Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost.

Radek Pirkl – mluvčí TUL
radek.pirkl@tul.cz
734 518 418

Kontakt pro média – fa Combatra:
Ing. Miloslav Kolomazník
info@combatra.cz
602 492 852

25. června 2020