U studijních programů zaměřených na vzdělávání vybíráte vždy kombinaci dvou: hlavní (maior) a přidružený (minor). Viz podrobnější informace.
Charakteristika studijního programu
Záměrem bakalářského (Bc.) studia je zkvalitnění a rozšíření geografické kognitivní konstrukce základů oboru (geografie/zeměpisu) v kontextu učitelství na bázi kooperaci učitelů a studentů při hledání možného vyústění teoretických konceptů oboru a pedagogicko-psychologického modulu především pro vstup absolventa do NMgr. studia učitelství. Zaměření části výuky k vzdělávacím a výchovným problémům je rovněž zacíleno na potenciální uplatnění absolventa v oblasti odborné asistentské činnosti na ZŠ, příp. i na SŠ. Vykonatelným cílem studia oboru je prohloubení a rozšíření znalostí oboru v rozsahu povinných (státnicových) předmětů. To značí, aby absolvent dokázal pomocí svých nabytých znalostí a dovedností odlišit a formulovat ukázky (příklady) integrace znalostí v problematice rozhodování o krajině a životním prostředí, chápání interkulturní problematiky v kontextu globálního občanství a to v globální, regionální a lokální dimenzi a dovedl formulovat problémy oboru založené na interdisciplinárním přístupu s cílem naučit se hledat pro ně řešení. Absolvent má dále na základě aktivit podle studijního plánu zvládat práci s informacemi v textové, grafické, kartografické hlavně digitální formě s důrazem na jejich reprezentace na bázi GIS. Pro dosažení uvedených cílů je nedílnou součástí výuky a samostatné práce prohlubování dovedností potřebných k získávání a prohlubování poznatků v oboru i jeho interdisciplinárního přesahu včetně využívání poznatků z cizojazyčné literatury.
Profil absolventa
Absolvent má vybudovanou znalostní bázi oboru (geografie/zeměpisu) minimálně v rozsahu potřebném pro výuku na ZŠ a orientačně pro výuku na gymnáziu (ve smyslu odpovídajících Rámcových vzdělávacích programů). Absolvent závěrečnou prací prokáže znalosti ve zpracovávání informačních objektů s cílem prezentace a obhajoby uceleného vybraného tématu a formulace závěrů k problémům daného tématu s využitím moderních technologií práce s geografickou informací hlavně s využitím map.
Parametry
- Program
- Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (B0114A300070)
- Fakulta
- FP
- Typ studia
- Bakalářský
- Forma studia
- Prezenční
- Doba studia
- 3
- Získaný titul
- Bc.
- Jazyk
- Čeština
- Oblast
- Učitelství
Předměty programu major
1. semestr
- Fyzická geografie 1 (povinný)
- Humánní geografie 1 (povinný)
- Kartografie (povinný)
- Pedagogické praktikum (povinný)
- Úvod do studia geografie a planety Země (povinný)
2. semestr
- Fyzická geografie 2 (povinný)
- Humánní geografie 2 (povinný)
- Planetární geografie (povinný)
- Sportovní a pohybové aktivity 1 (povinný)
- Terénní praktikum (povinný)
- Základy geoinformatiky a GIS pro učitele (povinný)
- Zpracování elektronických dokumentů (povinný)
3. semestr
- Fyzická geografie 3 (povinný)
- Humánní geografie 3 (povinný)
- Obecná pedagogika (povinný)
- Psychologie obecná (povinný)
- Úvod do pedagogiky pro pedagogy (povinný)
- Úvod do psychologie pro pedagogy (povinný)
4. semestr
- Psychologie vývojová (povinný)
- Sociální psychologie a psych. osobnosti (povinný)
- Terénní výuka pro učitele (povinný)
- Základy geoinformatiky a GIS pro učitele (povinný)
- Základy regionální geografie (povinný)
5. semestr
- Krajinná ekologie (povinný)
- Regionální geografie České republiky (povinný)
- Sociální psychologie a psych. osobnosti (povinný)
- Úvod do oborové didiaktiky (povinný)
- Vybrané praktické problémy výchovy (povinný)
6. semestr
- Dějiny výchovy, vzdělávání a školství (povinný)
- Didaktika obecná 1 (povinný)
- Úvod do pedagogické praxe (povinný)
Bez doporučeného semestru
- Anglický jazyk 1 (povinně volitelný)
- Anglický jazyk 2 (povinně volitelný)
- Asistenční praxe (povinný)
- Bakalářská práce (povinný)
- Čeština pro praxi (povinný)
- Environmentální výuka na ZŠ a SŠ (povinně volitelný)
- Filosofie a etika (povinně volitelný)
- Forms and Methods of Communication (povinně volitelný)
- Fyzickogeografická regionalizace (povinně volitelný)
- Geografické myšlení a projekty (povinně volitelný)
- Geografie náboženství (povinně volitelný)
- GIS ve fyzické geografii (povinně volitelný)
- Globální problémy (povinně volitelný)
- Humanistická a kulturní geografie (povinně volitelný)
- Koncepce místa v geografii (povinně volitelný)
- Liberecko a Euroregion Nisa (povinně volitelný)
- Německý jazyk 1 (povinně volitelný)
- Německý jazyk 2 (povinně volitelný)
- Odb. rozpr. z pedagogiky a psychologie (povinný)
- Odborná rozprava ze zeměpisu (povinný)
- Pedagogické praktikum (povinný)
- Politická geografie (povinně volitelný)
- Práce s anglickým textem (povinně volitelný)
- Reflexe dějin v současnosti (povinně volitelný)
- Seminář osobnostního rozvoje (povinně volitelný)
- Tematická kartografie (povinně volitelný)
- Trvalá udržitelnost a bezpečnost (povinně volitelný)
- Vybrané kapitoly z fyzické geografie (povinně volitelný)
- Webová kartografie (povinně volitelný)
Předměty programu minor
1. semestr
- Fyzická geografie 1 (povinný)
- Humánní geografie 1 (povinný)
- Kartografie (povinný)
- Úvod do studia geografie a planety Země (povinný)
2. semestr
- Fyzická geografie 2 (povinný)
- Humánní geografie 2 (povinný)
- Planetární geografie (povinný)
- Terénní praktikum (povinný)
- Základy geoinformatiky a GIS pro učitele (povinný)
3. semestr
- Fyzická geografie 3 (povinný)
- Humánní geografie 3 (povinný)
4. semestr
- Terénní výuka pro učitele (povinný)
- Základy geoinformatiky a GIS pro učitele (povinný)
- Základy regionální geografie (povinný)
5. semestr
- Krajinná ekologie (povinný)
- Regionální geografie České republiky (povinný)
- Úvod do oborové didiaktiky (povinný)
Bez doporučeného semestru
- Environmentální výuka na ZŠ a SŠ (povinně volitelný)
- Fyzickogeografická regionalizace (povinně volitelný)
- Geografické myšlení a projekty (povinně volitelný)
- Geografie náboženství (povinně volitelný)
- GIS ve fyzické geografii (povinně volitelný)
- Humanistická a kulturní geografie (povinně volitelný)
- Koncepce místa v geografii (povinně volitelný)
- Liberecko a Euroregion Nisa (povinně volitelný)
- Odborná rozprava ze zeměpisu (povinný)
- Politická geografie (povinně volitelný)
- Práce s anglickým textem (povinně volitelný)
- Tematická kartografie (povinně volitelný)
- Trvalá udržitelnost a bezpečnost (povinně volitelný)
- Vybrané kapitoly z fyzické geografie (povinně volitelný)
- Webová kartografie (povinně volitelný)
Přijímací řízení
Studenti budou přijímání do Bc. studijního programu Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (tj. sdruženého studia se studovaným a přidruženým studijním programem, tedy dvojkombinace oborů se zaměřením na vzdělávání) na základě výsledků jejich středoškolského studia, případně na základě písemných testů ověřujících znalosti a dovednosti středoškolského učiva potřebné ke studiu příslušných oborů. Přijímací zkouška může být v některých oborech uchazečům prominuta, pokud splní FP TUL vyhlášené podmínky (např. dlouhodobě výborný středoškolský prospěch, úspěšnou účast ve středoškolské odborné činnosti v daném oboru).
Další informace
Kontakt: Drápela Emil, Mgr. Ph.D., emil.drapela@tul.cz