U studijních programů zaměřených na vzdělávání vybíráte vždy kombinaci dvou: hlavní (maior) a přidružený (minor). Viz podrobnější informace.
Charakteristika studijního programu
„Oborovým cílem studijního programu je rozvíjet kompetence studentů především v oblastech molekulární biologie, biochemie, zoologie, botaniky a geologie. Prohloubení a rozšíření těchto přírodopisných znalostí v rozsahu povinných (státnicových) předmětů je koncipováno tak, aby absolvent dokázal pomocí svých nabytých znalostí a dovedností odlišit a formulovat problémy základního i aplikovaného výzkumu a interdisciplinárním přístupem se naučit hledat řešení těchto přírodopisných problémů.“
Profil absolventa
Znalostí, dovedností a způsobilostí – pedagogicko-psychologické: Absolvent se orientuje v základních oblastech pedagogiky a psychologie. Dokáže pedagogické problémy nahlížet v obecně pedagogických souvislostech, aniž by je byl schopen analyzovat hlouběji a komplexněji. Současné pedagogické problémy dokáže nahlížet v historických souvislostech, mezi jevy hledá vztahy a paralely. Absolvent je uveden do základních otázek procesu vyučování a didaktických problémů, je vybaven základními obecně psychologickými pojmy, chápe vývoj a zrání lidské bytosti v základních vývojových etapách, nahlíží psychické procesy a stavy jak v jejich základní struktuře, tak i dynamice. Absolvent disponuje základními sociálně psychologickými znalostmi a dovednostmi, které využívá v pedagogické praxi a při práci se sociální skupinou. Absolvent dokáže získané pedagogické a psychologické znalosti využívat při reflexi pedagogických problémů, s nimiž se mohl setkat v rámci dosavadní úvodní pedagogické praxe. Absolvent získá pedagogicko-psychologický základ, který mu umožní následně studovat v NMgr. studijních programech Učitelství pro 2. stupeň ZŠ a zde prohloubit a profesně zakončit učitelskou kvalifikaci. Znalostí, dovedností a způsobilostí – oborové: Absolvent je vybaven základními znalostmi z klíčových biologických disciplín, jako je obecná a molekulární biologie, obecná a systematická botanika, obecná a systematická zoologie, anatomie a fyziologie člověka, mikrobiologie a virologie, základy geologie a vývoj Země, paleontologie, základy mineralogie. Zná základní předpisy pro hygienu a bezpečnost práce v přírodovědné laboratoři. Absolvent je schopen samostatné odborné práce v biologické laboratoři, ale i v terénu. Je vybaven znalostmi o základních metodách výzkumu, proto dokáže získané výsledky vyhodnotit, propojovat je a využívat v aplikovaných biologických disciplínách. Dokáže navrhnout a vypracovat projekt, včetně jeho prezentace a obhajoby. Umí využívat výpočetní techniku k řešení a vyhodnocení experimentů, ke zpracování výsledků. Je připraven na další studium v rámci navazujících studijních programů Učitelství pro 2. stupeň ZŠ. Znalostí, dovedností a způsobilostí – obecné: Absolvent se dorozumí v jednom cizím jazyce na vyšší úrovni. Absolvent má rozvinutou úroveň jazykového projevu. Dokáže vyhledávat, porovnávat, analyzovat a kriticky vyhodnocovat informace. Zná základní postupy kritické analýzy odborného textu. Je vybaven základními znalostmi a dovednostmi v oblasti ICT.
Parametry
- Program
- Přírodopis se zaměřením na vzdělávání (B0114A300075)
- Fakulta
- FP
- Typ studia
- Bakalářský
- Forma studia
- Prezenční
- Doba studia
- 3
- Získaný titul
- Bc.
- Jazyk
- Čeština
- Oblast
- Učitelství
Předměty programu major
1. semestr
- Historie biologie (povinně volitelný)
- Obecná biologie (povinný)
- Pedagogické praktikum (povinný)
- Základy geologie (povinný)
- Základy mineralogie (povinně volitelný)
2. semestr
- Botanika a základy mykologie (povinný)
- Metody zhotovení biologických preparátů (povinně volitelný)
- Sportovní a pohybové aktivity 1 (povinný)
- Terénní výuka přírodopisu (povinný)
- Zpracování elektronických dokumentů (povinný)
3. semestr
- Fyziologie rostlin (povinný)
- Obecná pedagogika (povinný)
- Psychologie obecná (povinný)
- Úvod do pedagogiky pro pedagogy (povinný)
- Úvod do psychologie pro pedagogy (povinný)
- Základy systematiky živočichů (povinně volitelný)
- Zoologie (povinný)
4. semestr
- Biologická technika (povinný)
- Botanické, zoologické a geolog. cvičení (povinný)
- Psychologie vývojová (povinný)
- Sociální psychologie a psych. osobnosti (povinný)
- Základy pěstitelství a chovatelství (povinně volitelný)
5. semestr
- Didaktika přírodopisu na ZŠ (povinný)
- Mikrobiologie a virologie (povinný)
- Sociální psychologie a psych. osobnosti (povinný)
- Toxikologie (povinně volitelný)
- Vybrané praktické problémy výchovy (povinný)
- Základy paleontologie (povinně volitelný)
- Základy systematiky rostlin (povinně volitelný)
6. semestr
- Biologie člověka (povinný)
- Dějiny výchovy, vzdělávání a školství (povinný)
- Didaktika obecná 1 (povinný)
- Úvod do pedagogické praxe (povinný)
- Zakládáme herbář a zoologickou sbírku (povinně volitelný)
- Životní prostředí a globální problémy (povinně volitelný)
Bez doporučeného semestru
- Anglický jazyk 1 (povinně volitelný)
- Anglický jazyk 2 (povinně volitelný)
- Asistenční praxe (povinný)
- Bakalářská práce (povinný)
- Čeština pro praxi (povinný)
- Environmentální výuka na ZŠ a SŠ (povinně volitelný)
- Filosofie a etika (povinně volitelný)
- Forms and Methods of Communication (povinně volitelný)
- Globální problémy (povinně volitelný)
- Německý jazyk 1 (povinně volitelný)
- Německý jazyk 2 (povinně volitelný)
- Odb. rozpr. z pedagogiky a psychologie (povinný)
- Odborná rozprava z přírodopisu (povinný)
- Pedagogické praktikum (povinný)
- Reflexe dějin v současnosti (povinně volitelný)
- Seminář osobnostního rozvoje (povinně volitelný)
- Výživa dětí a dospělých (povinně volitelný)
Předměty programu minor
1. semestr
- Historie biologie (povinně volitelný)
- Obecná biologie (povinný)
- Základy geologie (povinný)
- Základy mineralogie (povinně volitelný)
2. semestr
- Botanika a základy mykologie (povinný)
- Metody zhotovení biologických preparátů (povinně volitelný)
- Terénní výuka přírodopisu (povinný)
3. semestr
- Fyziologie rostlin (povinný)
- Základy systematiky živočichů (povinně volitelný)
- Zoologie (povinný)
4. semestr
- Biologická technika (povinný)
- Botanické, zoologické a geolog. cvičení (povinný)
- Základy pěstitelství a chovatelství (povinně volitelný)
5. semestr
- Didaktika přírodopisu na ZŠ (povinný)
- Mikrobiologie a virologie (povinný)
- Toxikologie (povinně volitelný)
- Základy paleontologie (povinně volitelný)
- Základy systematiky rostlin (povinně volitelný)
6. semestr
- Biologie člověka (povinný)
- Zakládáme herbář a zoologickou sbírku (povinně volitelný)
- Životní prostředí a globální problémy (povinně volitelný)
Bez doporučeného semestru
- Environmentální výuka na ZŠ a SŠ (povinně volitelný)
- Odborná rozprava z přírodopisu (povinný)
- Výživa dětí a dospělých (povinně volitelný)
Přijímací řízení
Uchazeči jsou přijímáni na základě výsledků středoškolského studia, případně na základě písemných testů ověřujících znalosti a dovednosti středoškolského učiva potřebné ke studiu příslušných oborů. Přijímací zkouška může být v některých oborech uchazečům prominuta, pokud splní vyhlášené podmínky (např. dlouhodobě výborný středoškolský prospěch, úspěšnou účast ve středoškolské odborné činnosti v daném oboru).
Další informace
Kontakt: Ševců Alena, RNDr. Ph.D., alena.sevcu@tul.cz