Charakteristika studijního programu
Cílem studia je připravit kvalifikované, vysokoškolsky vzdělané odborníky pro speciálněpedagogickou prevenci, edukaci a intervenci. Absolventi získají znalosti a praktické dovednosti v oblasti metodických přístupů, preventivních opatření, komunikačních strategií, které lze uplatnit u osob se speciálními potřebami. Studium vytváří u studentů základy pro vstup do navazujícího magisterského studia zaměřeného na speciální pedagogiku nebo příbuzný obor. Praktická příprava však otevírá absolventovi uplatnění také v pedagogické praxi, kde se uskutečňuje přímá práce s jedinci se speciálními potřebami.
Profil absolventa
Absolventi prokazují znalosti z obecné speciální pedagogiky, ale také z jednotlivých speciálněpedagogických disciplín tak, aby byli schopni kvalifikovaně reflektovat jedince se speciálními potřebami, podporovat je v jejich socializaci, podílet se na výchově a vzdělávání, respektovat jejich anatomicko-fyziologické, vývojové a osobnostní zvláštnosti, z nichž vyplývá užití speciálních metod a individualizovaných forem péče o tyto jedince. Absolventi jsou připraveni pro výkon speciálně pedagogických činností zaměřených na přímou práci s jedinci se speciálními potřebami v rámci komplexní péče. Jsou schopni účinné transdisciplinární kooperace s dalšími odborníky a specialisty především z oblasti pomáhajících profesí. Mají profesní předpoklady k organizování funkčních mechanizmů v zájmu komplexní protekce kvality života člověka s potřebou speciální podpory. Dokáží aplikovat preventivní, diagnostické a intervenční strategie dle individuálních potřeb jedince a provádět základní poradenskou činnost. Absolventi jsou obeznámeni s využitím různých komunikačních technik. Absolventi dokáží provádět metodickou, analytickou a koncepční činnost v oblasti speciální pedagogiky, samostatně analyzovat speciálně pedagogické problémy a přijímat vhodná opatření. Orientují se v platné legislativě, vztahující se k péči o osoby se speciálními potřebami. Absolventi rozumí situaci jedince se speciálními potřebami, usnadňují jeho socializaci do společnosti, podporují všestranný rozvoj jedince při respektování jeho speciálních potřeb s cílem předcházet negativním dopadům handicapu na jeho osobnost a umožnit prožití plnohodnotného života.
Parametry
- Program
- Speciální pedagogika (B0111P190013)
- Fakulta
- FP
- Typ studia
- Bakalářský
- Forma studia
- Kombinovaná
- Doba studia
- 3
- Získaný titul
- Bc.
- Jazyk
- Čeština
Předměty programu Speciální pedagogika
1. semestr
- Anglický jazyk 1 (povinně volitelný)
- Medicínská propedeutika 1 (povinný)
- Německý jazyk 1 (povinně volitelný)
- Sociologie pro speciální pedagogy (povinný)
- Speciálněpedagogická exkurze 1 (povinný)
- Speciální pedagogika 1 (povinný)
- Úvod do pedagogiky (povinný)
- Úvod do psychologie (povinný)
- Zásady práce s informacemi (povinný)
- Zásady tvorby odborného textu (povinný)
2. semestr
- Anglický jazyk 2 (povinně volitelný)
- Medicínská propedeutika 2 (povinný)
- Německý jazyk 2 (povinně volitelný)
- Právní aspekty pro speciální pedagogy (povinný)
- Sociální psychologie a psych. osobnosti (povinný)
- SP jedinců s poruchami hybnosti (povinný)
- SP v aspektech filozofie a etiky (povinný)
- Speciálněpedagog. praxe 1 a její reflexe (povinný)
- Speciálněpedagogická exkurze 2 (povinný)
- Speciální pedagogika 2 (povinný)
3. semestr
- Didaktika pro speciální pedagogy (povinný)
- Edukace v předškolním věku (povinný)
- Metodologický seminář k bakalářské práci (povinný)
- Metody práce s jedinci s PAS (povinný)
- Metologie pedagogického výzkumu (povinný)
- Práce s jedinci ze sociokult.odl. prost. (povinný)
- Psychosomatické aspekty zdraví a nemoci (povinný)
- Reflexe speciálněpedagogické praxe 1 (povinný)
- SP jedinců se zrakovým postižením (povinný)
- Speciálněpedagogická praxe 2 (povinný)
4. semestr
- Čeština pro praxi (povinný)
- Pedagogická psychologie (povinný)
- Reflexe speciálněpedagogické praxe 2 (povinný)
- SP jedinců s mentálním postižením (povinný)
- SP jedinců s narušenou komun. schopností (povinný)
- SP jedinců s parciálními nedostatky (povinný)
- Speciálněpedagogická praxe 3 (povinný)
- Vývojová psychologie (povinný)
5. semestr
- Reflexe speciálněpedagogické praxe 3 (povinný)
- Sociální patologie (povinný)
- SP jedinců s nadáním (povinný)
- SP jedinců s vícenásobným postižením (povinný)
- SP jedinců se sluchovým postižením (povinný)
- Speciálněpedagogická praxe 4 (povinný)
- Základy poradenství (povinný)
6. semestr
- Alternativní a augmentativní komunikace (povinný)
- Metody práce se skupinou (povinný)
- Případová práce (povinný)
- SP jedinců s poruchami chování (povinný)
- Speciálněpedagogická diagnostika (povinný)
- Speciální andragogika a gerontagogika (povinný)
Bez doporučeného semestru
- Adiktologie (povinně volitelný)
- Aktuální otázky vzděl. jedinců se SVP (povinně volitelný)
- Bakalářská práce (povinný)
- Contemporary Trends in Special Education (povinně volitelný)
- Ergoterapie a kompenzační pomůcky (povinně volitelný)
- Expresivní terapie ve spec. ped. (povinně volitelný)
- Moderní technologie ve spec. pedagogice (povinně volitelný)
- Odborná rozprava – Speciální pedagogika (povinný)
- Osobnostní a sociální rozvoj (povinně volitelný)
- Polarizující témata ve vzdělávání (povinně volitelný)
- Prevence sociálně patologických jevů (povinně volitelný)
- Problémy rodinného soužití (povinně volitelný)
- Profesionální zooterapie ve spec. ped. (povinně volitelný)
- Profesní uplatnění jedinců se sp. potř. (povinně volitelný)
- Psychohygiena pro speciální pedagogy (povinně volitelný)
- Psychoterapeut. příst. v práci s rodinou (povinně volitelný)
- Rodina s dítětem se spec. potřebami (povinně volitelný)
- Role asistenta pedagoga (povinně volitelný)
- Školská sociální práce (povinně volitelný)
- Volný čas jedinců se spec. potřebami (povinně volitelný)
- Využití hudby ve speciální pedagogice (povinně volitelný)
- Využití výtvarné výchovy ve SP (povinně volitelný)
- Znakový jazyk (povinně volitelný)
Přijímací řízení
Fakulta pro přijímání do studijního programu Speciální pedagogika vychází z výsledků testů Obecných studijních předpokladů realizovaných v rámci Národních srovnávacích zkoušek společnosti Scio.
Další informace
Kontakt: Ryšlavá Hana, Mgr. Ph.D., hana.ryslava@tul.cz