Speciální pedagogika

Charakteristika studijního programu

Cílem studia je připravit kvalifikované, vysokoškolsky vzdělané odborníky pro speciálněpedagogickou prevenci, edukaci a intervenci. Absolventi získají znalosti a praktické dovednosti v oblasti metodických přístupů, preventivních opatření, komunikačních strategií, které lze uplatnit u osob se speciálními potřebami. Studium vytváří u studentů základy pro vstup do navazujícího magisterského studia zaměřeného na speciální pedagogiku nebo příbuzný obor. Praktická příprava však otevírá absolventovi uplatnění také v pedagogické praxi, kde se uskutečňuje přímá práce s jedinci se speciálními potřebami.

Profil absolventa

Absolventi prokazují znalosti z obecné speciální pedagogiky, ale také z jednotlivých speciálněpedagogických disciplín tak, aby byli schopni kvalifikovaně reflektovat jedince se speciálními potřebami, podporovat je v jejich socializaci, podílet se na výchově a vzdělávání, respektovat jejich anatomicko-fyziologické, vývojové a osobnostní zvláštnosti, z nichž vyplývá užití speciálních metod a individualizovaných forem péče o tyto jedince. Absolventi jsou připraveni pro výkon speciálně pedagogických činností zaměřených na přímou práci s jedinci se speciálními potřebami v rámci komplexní péče. Jsou schopni účinné transdisciplinární kooperace s dalšími odborníky a specialisty především z oblasti pomáhajících profesí. Mají profesní předpoklady k organizování funkčních mechanizmů v zájmu komplexní protekce kvality života člověka s potřebou speciální podpory. Dokáží aplikovat preventivní, diagnostické a intervenční strategie dle individuálních potřeb jedince a provádět základní poradenskou činnost. Absolventi jsou obeznámeni s využitím různých komunikačních technik. Absolventi dokáží provádět metodickou, analytickou a koncepční činnost v oblasti speciální pedagogiky, samostatně analyzovat speciálně pedagogické problémy a přijímat vhodná opatření. Orientují se v platné legislativě, vztahující se k péči o osoby se speciálními potřebami. Absolventi rozumí situaci jedince se speciálními potřebami, usnadňují jeho socializaci do společnosti, podporují všestranný rozvoj jedince při respektování jeho speciálních potřeb s cílem předcházet negativním dopadům handicapu na jeho osobnost a umožnit prožití plnohodnotného života.

Parametry

Program
Speciální pedagogika (B0111P190013)
Fakulta
FP
Typ studia
Bakalářský
Forma studia
Kombinovaná
Doba studia
3
Získaný titul
Bc.
Jazyk
Čeština

Předměty programu Speciální pedagogika

1. semestr

2. semestr

  • Anglický jazyk 2 (povinně volitelný)
  • Medicínská propedeutika 2 (povinný)
  • Německý jazyk 2 (povinně volitelný)
  • Právní aspekty pro speciální pedagogy (povinný)
  • Sociální psychologie a psych. osobnosti (povinný)
  • SP jedinců s poruchami hybnosti (povinný)
  • SP v aspektech filozofie a etiky (povinný)
  • Speciálněpedagog. praxe 1 a její reflexe (povinný)
  • Speciálněpedagogická exkurze 2 (povinný)
  • Speciální pedagogika 2 (povinný)

3. semestr

  • Didaktika pro speciální pedagogy (povinný)
  • Edukace v předškolním věku (povinný)
  • Metodologický seminář k bakalářské práci (povinný)
  • Metody práce s jedinci s PAS (povinný)
  • Metologie pedagogického výzkumu (povinný)
  • Práce s jedinci ze sociokult.odl. prost. (povinný)
  • Psychosomatické aspekty zdraví a nemoci (povinný)
  • Reflexe speciálněpedagogické praxe 1 (povinný)
  • SP jedinců se zrakovým postižením (povinný)
  • Speciálněpedagogická praxe 2 (povinný)

4. semestr

  • Čeština pro praxi (povinný)
  • Pedagogická psychologie (povinný)
  • Reflexe speciálněpedagogické praxe 2 (povinný)
  • SP jedinců s mentálním postižením (povinný)
  • SP jedinců s narušenou komun. schopností (povinný)
  • SP jedinců s parciálními nedostatky (povinný)
  • Speciálněpedagogická praxe 3 (povinný)
  • Vývojová psychologie (povinný)

5. semestr

  • Reflexe speciálněpedagogické praxe 3 (povinný)
  • Sociální patologie (povinný)
  • SP jedinců s nadáním (povinný)
  • SP jedinců s vícenásobným postižením (povinný)
  • SP jedinců se sluchovým postižením (povinný)
  • Speciálněpedagogická praxe 4 (povinný)
  • Základy poradenství (povinný)

6. semestr

  • Alternativní a augmentativní komunikace (povinný)
  • Metody práce se skupinou (povinný)
  • Případová práce (povinný)
  • SP jedinců s poruchami chování (povinný)
  • Speciálněpedagogická diagnostika (povinný)
  • Speciální andragogika a gerontagogika (povinný)

Bez doporučeného semestru

  • Adiktologie (povinně volitelný)
  • Aktuální otázky vzděl. jedinců se SVP (povinně volitelný)
  • Bakalářská práce (povinný)
  • Contemporary Trends in Special Education (povinně volitelný)
  • Ergoterapie a kompenzační pomůcky (povinně volitelný)
  • Expresivní terapie ve spec. ped. (povinně volitelný)
  • Moderní technologie ve spec. pedagogice (povinně volitelný)
  • Odborná rozprava – Speciální pedagogika (povinný)
  • Osobnostní a sociální rozvoj (povinně volitelný)
  • Polarizující témata ve vzdělávání (povinně volitelný)
  • Prevence sociálně patologických jevů (povinně volitelný)
  • Problémy rodinného soužití (povinně volitelný)
  • Profesionální zooterapie ve spec. ped. (povinně volitelný)
  • Profesní uplatnění jedinců se sp. potř. (povinně volitelný)
  • Psychohygiena pro speciální pedagogy (povinně volitelný)
  • Psychoterapeut. příst. v práci s rodinou (povinně volitelný)
  • Rodina s dítětem se spec. potřebami (povinně volitelný)
  • Role asistenta pedagoga (povinně volitelný)
  • Školská sociální práce (povinně volitelný)
  • Volný čas jedinců se spec. potřebami (povinně volitelný)
  • Využití hudby ve speciální pedagogice (povinně volitelný)
  • Využití výtvarné výchovy ve SP (povinně volitelný)
  • Znakový jazyk (povinně volitelný)

Přijímací řízení

Fakulta pro přijímání do studijního programu Speciální pedagogika vychází z výsledků testů Obecných studijních předpokladů realizovaných v rámci Národních srovnávacích zkoušek společnosti Scio.

Další informace

Kontakt: Ryšlavá Hana, Mgr. Ph.D., hana.ryslava@tul.cz

Podrobnosti v systému STAG