Souhrn aktivit, které nabízíme pro školní kolektivy nebo jednotlivce z řad žáků středních, případně základních škol.
Název: Proč je π víc než jen 3,14
Forma: popularizační přednáška s experimentem
Určeno pro: 1. – 4. ročník SŠ
Kapacita: 15 – 30 účastníků
Délka: 1,5 hodiny
Termíny: po osobní domluvě se zodpovědnou osobou
Zodpovědná osoba: RNDr. Michaela Prokešová, Ph.D. (michaela.prokesova@tul.cz), Katedra matematiky, FP
Anotace: Všichni znají π jako poměr obvodu kruhu k jeho průměru – přibližně 3,14. Ale tohle číslo je jednou z nejslavnějších konstant matematiky a někteří z nás by řekli, že je přímo kouzelné. V přednášce si ukážeme věci, které se o něm běžně neučí: Proč a odkdy se jmenuje pí? Jak lidé přišli na to, kolik je vlastně jeho hodnota? A jak přesně to vědí? Jak to počítají? A kolik číslic desetinného rozvoje už znají? Proč se dá π použít k testování výkonu počítačů a jak? Kde v jeho rozvoji najdete svoje datum narození? Co má společného s kvadraturou kruhu či hustotou prvočísel? Nebo proč se dá jeho hodnota zjistit pomocí házení rovných úseček na síť rovných přímek. A taky si to vyzkoušíme.
Název: Fyzika a svobodná vůle
Forma: popularizační přednáška
Určeno pro: 1. – 4. ročník SŠ
Kapacita: 10 – 25 účastníků
Délka: 90 minut
Termíny: po osobní domluvě se zodpovědnou osobou
Zodpovědná osoba: RNDr. Martina Šimůnková, Ph.D. (martina.simunkova@tul.cz), Katedra matematiky, FP
Anotace: Přednáška se zabývá vztahem mezi fyzikou a lidskou svobodnou vůlí s inspirací z děl Rogera Penrose. Zkoumá klíčové otázky, jako jsou:
• Je vědomí pouhým produktem mozku?
• Jak souvisí deterministické zákony klasické fyziky s našimi svobodnými rozhodnutími?
• Co nám o svobodné vůli říkají pojmy jako materialistický redukcionismus nebo chaos v komplexních systémech?
Název: Geometrie interaktivně – GeoGebra a 3D tištěné pomůcky ve výuce
Forma: praktický workshop propojující užití digitálního nástroje s 3D tištěnými pomůckami
Určeno pro: 1. – 4. ročník SŠ
Kapacita: 15 – 30 účastníků
Délka: 2 x 90 minut s přestávkou
Termíny: po osobní domluvě se zodpovědnou osobou
Zodpovědná osoba: Mgr. Daniela Bímová, Ph.D. (daniela.bimova@tul.cz), Katedra matematiky, FP
Anotace: Cílem workshopu je propojit moderní digitální nástroj – software GeoGebra – s 3D tištěnými manipulativními pomůckami při řešení geometrických úloh. Středoškolští žáci budou pracovat v dynamickém prostředí softwaru GeoGebra a zároveň využijí 3D tištěné modely pro vizualizaci a hlubší porozumění geometrickým konceptům.
Účastníci workshopu si mohou vyzkoušet buď samostatné řešení předpřipravených úloh, anebo se mohou pod vedením lektorky aktivně zapojit do tvorby vlastních dynamických appletů. Kromě toho je zde i možnost modelovat v softwaru GeoGebra jednoduché 3D geometrické objekty, pro které bude následně předveden proces přípravy podkladů a nastavení parametrů pro 3D tisk. Obsah workshopu je flexibilní a lze jej po předchozí domluvě přizpůsobit úrovni a potřebám konkrétní třídy nebo skupiny žáků. Je proto vhodný pro žáky různých úrovní – od prvních ročníků až po maturanty.
Workshop podporuje aktivní učení, kreativitu a rozvoj prostorové představivosti.
Co si účastníci odnesou (závisí na dohodnuté obsahové náplni workshopu):
· Základní, případně pokročilejší dovednosti při práci v dynamickém prostředí softwaru GeoGebra.
· Zkušenost s tvorbou vlastních interaktivních appletů pro řešení geometrických úloh.
· Praktickou zkušenost s modelováním jednoduchých 3D objektů a jejich následnou přípravou pro 3D tisk.
· Schopnost propojit digitální a fyzické modely při zkoumání geometrických vlastností a vztahů.
· Lepší prostorovou představivost díky práci s 3D tištěnými pomůckami.
· Inspiraci pro kreativní a vizuální přístup k matematice.
Název: Kritické myšlení ve výchově – výchova kritickým myšlením
Forma: praktický workshop s názornými ukázkami a cvičeními
Určeno pro: 1. – 4. ročník SŠ
Kapacita: 10 – 15 účastníků
Délka: 4 vyučovací hodiny
Termíny: po osobní domluvě se zodpovědnou osobou
Zodpovědná osoba: Mgr. Milan Hes, Ph.D. (milan.hes@tul.cz), Katedra pedagogiky a psychologie, FP
Anotace: Zaměření workshopu představuje vybraná pedagogická, psychologická a obecně společenská témata, jež přímo souvisejí s problematikou kritického myšlení ve výchově a vzdělávání. Aktivity jsou realizovány zkušenostními a zážitkovými metodami. Workshop kritického myšlení prohlubuje znalosti a dovednosti středoškoláků ze společenských věd, pedagogiky, psychologie, mediální výchovy a dějepisu. V úvodu se účastníci seznámí s konkrétními příklady mediálních manipulací v minulosti i současnosti. Workshop rozvíjí schopnost ověřovat informace, chápat záměr autora a rozlišovat fakta od interpretací. Praktická část zahrnuje analýzu textu, videa (sociálních sítí) a simulaci dezinformační kampaně. V navazující části se prakticky vedené setkání zaměřuje na hlubší rozbor mediálních obsahů a práci s diskusí. Účastníci workshopu si osvojí strategie efektivní argumentace, detekce rétorických manipulací a zvládání konfliktu v online prostoru. Závěrečná část workshopu simuluje veřejnou debatu k vybranému kontroverznímu tématu.
Název: Dějiny knihy
Forma: Popularizační přednáška s ukázkami a samostatnou prací účastníků
Určeno pro: 1. – 4. ročník SŠ
Kapacita: 20 účastníků
Délka: cca 90 minut
Termíny: po osobní domluvě se zodpovědnou osobou
Zodpovědná osoba: doc. PhDr. Milan Svoboda, Ph.D. (milan.svoboda@tul.cz), Katedra historie, FP
Anotace: Cílem kurzu je seznámit studující s vývojem knižní kultury v českých zemích od druhé poloviny 15. do počátku 20. století. Na příkladech vybraných tiskařů z českých zemí budou vysvětlena témata jako technické zpracování knihy, společenský dopad zvýšené reprodukce informací (cenzura, zákazy tisku, trestní stíhání autorů a vydavatelů knih), financování tisků atp. Absolventi kurzu získají základní informace o knihovědné (odborné a popularizační) literatuře a o využitelnosti starých tisků jako mnohostranného pramene historikova bádání.
Název: Šlechtické osobnosti na Liberecku
Forma: Popularizační přednáška s nabídkou exkurze do některého šlechtického sídla, ev. též pohřebiště v regionu.
Určeno pro: 1. – 4. ročník SŠ
Kapacita: 20 účastníků
Délka: cca 90 minut
Termíny: po osobní domluvě se zodpovědnou osobou
Zodpovědná osoba: doc. PhDr. Milan Svoboda, Ph.D. (milan.svoboda@tul.cz), Katedra historie, FP
Anotace: Cílem kurzu je představit významné osobnosti šlechtických rodů na Frýdlantsku a Liberecku od 16. do počátku 20. století. Na příkladech vybraných urozenců se účastníci kurzu dozvědí o životaběhu šlechtice či šlechtičny, jejich společenských rolích a kariérních možnostech. Pozornost bude věnována tomu, co tyto osobnosti pro region znamenaly a co v něm vytvořily.
Název: „Návrat domů“ – komentovaná procházka po libereckých Stolpersteine
Forma: Výuka v terénu spojená s diskuzí. Komentovaná odborná procházka.
Určeno pro: 1. – 4. ročník SŠ
Kapacita: 20 – 25 účastníků
Délka: cca 90 minut
Termíny: po osobní domluvě se zodpovědnou osobou
Zodpovědná osoba: Mgr. Kateřina Portmann, Ph.D. (katerina.portmann@tul.cz), Katedra historie, FP
Anotace: Stolpersteine, neboli „kameny, o které je třeba klopýtnout“, jsou největším decentralizovaným památníkem holocaustu na světě. Jedná se o dlažební kostky s mosazným povrchem, které jsou vsazeny většinou před vchody posledních svobodných bydlišť obětí nacistické perzekuce. Tímto krokem je dotyčný alespoň symbolicky navrácen do „paměti“ místa, odkud pocházel, a je mu v duchu Talmudu vráceno jméno a tím i jeho identita. Dnes se po celé Evropě nachází přes sto tisíc takových kamenů a téměř každý den přibývají nové. Patří mezi ně i přes sedmdesát libereckých. Osudy těch, pro které byly položeny, se budeme zabývat během procházky městem. Vedle samotného historického výkladu, který díky individualizace jednotlivých životních příběhů, nabízí možnost nabourávání nejrůznějších klišé a předsudků, jež interpretaci holocaustu doprovází, budou otevřeny i všeobecná témata (např. lidská práce, rasismus), která ovlivňují život společnosti v současnosti.
Název: „Návrat domů“ – památník šoa a liberecký židovský hřbitov
Forma: Výuka v terénu spojená s diskuzí. Komentovaná odborná procházka.
Určeno pro: 1. – 4. ročník SŠ
Kapacita: 20 – 25 účastníků
Délka: cca 90 minut
Termíny: po osobní domluvě se zodpovědnou osobou
Zodpovědná osoba: Mgr. Kateřina Portmann, Ph.D. (katerina.portmann@tul.cz), Katedra historie, FP
Anotace: V rámci holocaustu bylo zavražděno 6 000 000 osob, které označily zvrácené rasové Norimberské zákony za židovské. Patřilo mezi ně téměř 800 libereckých občanů a občanek. Liberecký památník šoa, který vznikl v 21. století na popud liberecké židovské obce, má jejich osud připomenout a nabízí i prostor k zamyšlení a diskuzi. Zvláštní pozornost v rámci této procházky bude věnována osudům dětí. Současné výzkumy holocaustu mluví o 1 500 000 zavražděných dětí, patřilo mezi ně i minimálně 74 dětí z Liberce. Životy dětí vyhasly díky světu dospělých, než stihly dospět, založit rodiny, dělat chyby a třeba i prospět společnosti.
Název: Nebezpečné mikročástice kolem nás
Forma: popularizační přednáška s ukázkami
Určeno pro: 1. – 4. ročník SŠ
Kapacita: 20 – 25 účastníků
Délka: 1,5 hodiny
Termíny: po osobní domluvě se zodpovědnou osobou
Zodpovědná osoba: doc. Ing. Štěpánka Dvořáčková, Ph.D. (stepanka.dvorackova@tul.cz), Katedra obrábění a montáže, FS
Anotace: Mikročástice, které nás obklopují, vznikají z nejrůznějších materiálů nejrůznějšími procesy. Cílem přednášky je ukázat, s jakými mikročásticemi se můžeme v běžném životě setkat, jak vypadají, jak se chovají, jaké mají rozměry, jakým způsobem vznikají a zda jsou pro člověka a přírodu nebezpečné.
Přednáška bude rozdělena do tří rozdílných tematických celků: mikročástice vznikající z polymerů, kovové mikročástice vznikající při technologických procesech a mikročástice generované při obrábění kompozitních materiálů. Posluchači se dozví o cestách vstupu těchto částic do lidského organismu, o možnostech jejich analýzy a způsobech zachycování.
Součástí přednášky budou ukázky jednotlivých skupin mikročástic pod optickým mikroskopem – fyzicky v místě přednášky, na dataprojektoru/obrazovce snímky mikročástic/nanočástic z elektronového mikroskopu.
Název: FZS Tour
Forma: komentovaná prohlídka Fakulty zdravotnických studií TUL
Určeno pro: 1. – 4. ročník SŠ
Kapacita: 10 – 30 účastníků
Délka: cca 3 hodiny
Termíny: po osobní domluvě se zodpovědnou osobou
Zodpovědná osoba: Ing. Ivana Gejdošová (ivana.gejdosova@tul.cz), FZS
Cílová skupina: celé ročníky nebo specializované kroužky SŠ (+ pedagogický doprovod), 10 – 30 lidí
Anotace: Zajímá Vás, jaké to máme u nás na fakultě? Přijeďte a zjistěte to! Nahlédnete do specializovaných učeben ošetřovatelství, laboratoří biomedicínských technologií, ukážeme Vám unikátní plastinovaná těla pro výuku anatomie, a také laborky, kde děláme vědu. A nezůstaneme jen u teorie!
Název: FZS Start: Anatomie s předstihem
Forma: intenzivní výuka v prostorách Fakulty zdravotnických studií TUL
Určeno pro: 3. – 4. ročník SŠ
Kapacita: cca 15 účastníků
Délka: 3 dny
Termíny: konkrétní termín bude vyhlašován na webových stránkách FZS
Zodpovědná osoba: Petra Hynčicová, MSc. (petra.hyncicova@tul.cz), FZS
Cílová skupina: Kurz je určen především zájemcům o studium některého ze zdravotnických studijních programů, kteří na střední škole neměli biologii, ale přínosný bude i pro ty, kteří si chtějí osvěžit své znalosti nebo si procvičit klíčové pojmy.
Anotace: Zkušení lektoři během 3 dní provedou účastníky základy lidské anatomie – od kosterní a svalové soustavy, přes kardiovaskulární systém až po základy nervové soustavy. Výuka bude probíhat formou interaktivních cvičení a praktického procvičování v učebnách Fakulty zdravotnických studií.

